Marketing voor bands… Is het reclame? Is het mensen lastig vallen? Is het je website? Is het een nieuwsbrief? Is het je show? Bestaat bandmarketing en heb je het nodig? Voor velen is marketing een vakgebied dat heel ver van hun bed staat. Voor sommigen heeft het ook een negatieve lading, aangezien een rasmuzikant het liefste de hele dag muziek wil maken. Wil je bekend worden of doorbreken dan heb je sowieso enige marketing kennis en vaardigheden nodig! Bewust dan wel onbewust.
Voorbeelden van goede bandmarketing
Laten we eens een aantal voorbeelden van marketing in de muziek bekijken. Iedereen kent de Beatles. Geweldige muzikanten, met name gevoed door de creativiteit van John Lennon en Paul McCartney. Ze waren vernieuwend en anders en zeer revolutionair in hun tijd. Bosjes met vrouwen vielen flauw tijdens optredens bij het aanschouwen van hun idolen. Onbewust waren het echter vier jongens die als collectief bijna iedereen aanspraken zonder dat hier op dat moment heel bewust over nagedacht was. Eentje was een beetje een sulletje, een ander was stoer, een ander was lief en weer een ander zag er goed uit. En er waren vast nog wel andere kenmerken die de fans opvielen. Deze formule bleek een succes. Kijk naar boybands en girlbands. De jongens en meiden van bijvoorbeeld Take That of de Spice Girls werden echt niet primair op hun zangtalent geselecteerd. Eerst was de marketingformule bepaald en toen werden daar de juiste artiesten bij gezocht of gemaakt.
Een ander voorbeeld is Madonna. Iedereen weet dat Madonna in de loop der jaren heeft leren zingen en dat ze in haar beginperiode veel onzuiver zong. Madonna wist zelf al dat ze bekend ging worden voordat überhaupt iemand anders dat wist. Ze had een duidelijke visie en een goed verhaal. Haar artiestennaam was heel bewust gekozen. Haar liedjes en show sloten daar heel bewust en provocerend op aan. Sla een willekeurig strategie-boek open en je komt Madonna als case-study tegen. Een keiharde zakenvrouw die precies wist en nog steeds weet wat ze wil en wat ze daarvoor moet doen!
Denk eens aan ZZ-Top. Even los van het feit dat Billy Gibbons een geweldig gitarist is, was ZZ-Top als band in de jaren ’80 een marketingmachine! Het begint bij de baarden, maar daar stopt het niet. Bekijk een aantal videoclips van ZZ-Top en je begrijpt was ik bedoel. De stoere auto’s. De sleutelhanger met ‘ZZ’. De meiden in hun clips. De verschillende coole gitaren. Het wijzende gebaar dat met een consistente swing van de rechterarm wordt gemaakt. De zonnebrillen. Absoluut een goed doordachte formule, gericht op ‘vrijheid’ en het ‘ongerepte Texas gevoel’.
Zo zijn er nog tal van voorbeelden in de muziekindustrie, waar een goede marketingformule achter het succes van een band of artiest staat. Bewust danwel onbewust. De picture-disks van Iron Maiden werden een rage en de tekeningen werden een symbool van de band en de hele heavy metal scene. De vraag is of dat bewust is geweest. Het feit dat Sting toevallig heeft ingezongen op Money for Nothing van de Dire Straits heeft zeker meegeholpen aan het succes van het nummer en de artiesten. Waarschijnlijk ook meer toeval dan gepland.
Michael Jackson (of de mensen waarmee hij samenwerkte) was ook een meester in marketing. Hij besefte dat hij met vernieuwende videoclips die een verhaal hadden een groter publiek zou bereiken en aanspreken. Hij begreep dat hij kon bouwen op het succes van bekende gitaristen als Eddie van Halen en later Slash (een truc die Carlos Santana pas veel later ontdekte, maar dan omgekeerd). Hij begreep dat het publiek in eerste instantie kwam voor zijn muziek en dans. Maar hij begreep nog beter dat als je het publiek een beleving en ervaring mee kunt geven middels een overweldigende show, dan bereik je veel meer (Pink Floyd en U2 hebben dat ook altijd goed begrepen). Jackson was zijn tijd ver vooruit, zowel muzikaal als wat betreft zijn marketing. Zijn live shows begin jaren ’90 waren fenomenaal en op dat moment ongeëvenaard.
Waar moet je aan denken?
Allemaal leuk en aardig, maar wat kun je hier van leren als je nog niet bekend of beroemd bent? Allereerst is het belangrijk dat je uiteraard een goed product hebt. Dat wil zeggen, je maakt muziek als band of als gitarist en hebt dus iets te bieden. Maar dat spreekt voor zich. Hoe presenteer je je op het podium of voor een publiek? Stel jezelf de vraag of mensen je zouden herkennen als je door het publiek loopt. Als het antwoord hierop negatief is, dan wil je waarschijnlijk wat aan je kleding en uitstraling veranderen. Zorg dat je er uitziet als een artiest. Een goed voorbeeld is wellicht de transformatie die mensen bij Idols of de X-Factor doormaken. Hoe staat de show? Vraag vrienden, familie of bekenden om hun terugkoppeling te geven over de show. Wat spreekt hen aan en wat zou beter kunnen. Maak zelf video-opnames van je optredens en kijk deze terug. Vraag een choreograaf om een keer een optreden bij te wonen zodat je je show en live performance kunt verbeteren. Als je product (de muziek en de show) goed is en staat als een huis, dan is het belangrijk om aan je ‘off stage’ marketing te werken. Heb je een professionele website met professionele teksten en foto’s? Bekijk de websites van bekende artiesten. Hoe presenteren die artiesten zich en met welke teksten, foto’s en filmpjes. Lieg absoluut niet, maar zorg wel dat elke nieuwe bezoeker van je website denkt dat het om een professionele artiest gaat. Als je geen professionele foto’s hebt, dan kun je die laten maken. Zet het desnoods in scene, voor de foto. Heb je een management? Vraag een vriend(in) of neem zelf voor het management een dubbelrol aan met een andere naam. Ik sprak vorig jaar een bekende Engelse dichtster. Als ze de telefoon opnam voor boekingen en informatie dan nam ze met een andere naam op om zo het idee te geven dat ze een eigen management had. Briljant! Zorg voor flyers, kaarten, visitekaartjes, een spandoek en andere promotionele artikelen die je kunt inzetten tijdens een optreden. Moedig mensen na afloop van het optreden aan om berichten achter te laten op je gastenboek. Nodig de pers uit of lokale krantjes zodat je publiciteit genereert. Zorg dat je social media inzet, zoals Hyves, Facebook, Twitter, Youtube, etc. Alles wat je doet en communiceert moet uitstralen wie je bent en wat je wilt zijn.
Als muzikant wellicht teleurstellend, maar het is zelden de muziek die iemand groot maakt. Tenzij je er met kop en schouders bovenuit steekt natuurlijk. Als je een geniaal artiest bent dan kom je er wel. Maar besef dat de juiste marketing zelfs matige of gemiddelde artiesten groot kan maken! Bekijk hoe je helden en hoe bekende bands het aanpakken, leer daar van en pas het zelf toe. En geniet van het resultaat!
Marketing voor bands en gitaristen
Marketing voor bands… Is het reclame? Is het mensen lastig vallen? Is het je website? Is het een nieuwsbrief? Is het je show? Bestaat bandmarketing en heb je het nodig? Voor velen is marketing een vakgebied dat heel ver van hun bed staat. Voor sommigen heeft het ook een negatieve lading, aangezien een rasmuzikant het liefste de hele dag muziek wil maken. Wil je bekend worden of doorbreken dan heb je sowieso enige marketing kennis en vaardigheden nodig! Bewust dan wel onbewust.
Voorbeelden van goede bandmarketing
Laten we eens een aantal voorbeelden van marketing in de muziek bekijken. Iedereen kent de Beatles. Geweldige muzikanten, met name gevoed door de creativiteit van John Lennon en Paul McCartney. Ze waren vernieuwend en anders en zeer revolutionair in hun tijd. Bosjes met vrouwen vielen flauw tijdens optredens bij het aanschouwen van hun idolen. Onbewust waren het echter vier jongens die als collectief bijna iedereen aanspraken zonder dat hier op dat moment heel bewust over nagedacht was. Eentje was een beetje een sulletje, een ander was stoer, een ander was lief en weer een ander zag er goed uit. En er waren vast nog wel andere kenmerken die de fans opvielen. Deze formule bleek een succes. Kijk naar boybands en girlbands. De jongens en meiden van bijvoorbeeld Take That of de Spice Girls werden echt niet primair op hun zangtalent geselecteerd. Eerst was de marketingformule bepaald en toen werden daar de juiste artiesten bij gezocht of gemaakt.
Een ander voorbeeld is Madonna. Iedereen weet dat Madonna in de loop der jaren heeft leren zingen en dat ze in haar beginperiode veel onzuiver zong. Madonna wist zelf al dat ze bekend ging worden voordat überhaupt iemand anders dat wist. Ze had een duidelijke visie en een goed verhaal. Haar artiestennaam was heel bewust gekozen. Haar liedjes en show sloten daar heel bewust en provocerend op aan. Sla een willekeurig strategie-boek open en je komt Madonna als case-study tegen. Een keiharde zakenvrouw die precies wist en nog steeds weet wat ze wil en wat ze daarvoor moet doen!
Denk eens aan ZZ-Top. Even los van het feit dat Billy Gibbons een geweldig gitarist is, was ZZ-Top als band in de jaren ’80 een marketingmachine! Het begint bij de baarden, maar daar stopt het niet. Bekijk een aantal videoclips van ZZ-Top en je begrijpt was ik bedoel. De stoere auto’s. De sleutelhanger met ‘ZZ’. De meiden in hun clips. De verschillende coole gitaren. Het wijzende gebaar dat met een consistente swing van de rechterarm wordt gemaakt. De zonnebrillen. Absoluut een goed doordachte formule, gericht op ‘vrijheid’ en het ‘ongerepte Texas gevoel’.
Zo zijn er nog tal van voorbeelden in de muziekindustrie, waar een goede marketingformule achter het succes van een band of artiest staat. Bewust danwel onbewust. De picture-disks van Iron Maiden werden een rage en de tekeningen werden een symbool van de band en de hele heavy metal scene. De vraag is of dat bewust is geweest. Het feit dat Sting toevallig heeft ingezongen op Money for Nothing van de Dire Straits heeft zeker meegeholpen aan het succes van het nummer en de artiesten. Waarschijnlijk ook meer toeval dan gepland.
Michael Jackson (of de mensen waarmee hij samenwerkte) was ook een meester in marketing. Hij besefte dat hij met vernieuwende videoclips die een verhaal hadden een groter publiek zou bereiken en aanspreken. Hij begreep dat hij kon bouwen op het succes van bekende gitaristen als Eddie van Halen en later Slash (een truc die Carlos Santana pas veel later ontdekte, maar dan omgekeerd). Hij begreep dat het publiek in eerste instantie kwam voor zijn muziek en dans. Maar hij begreep nog beter dat als je het publiek een beleving en ervaring mee kunt geven middels een overweldigende show, dan bereik je veel meer (Pink Floyd en U2 hebben dat ook altijd goed begrepen). Jackson was zijn tijd ver vooruit, zowel muzikaal als wat betreft zijn marketing. Zijn live shows begin jaren ’90 waren fenomenaal en op dat moment ongeëvenaard.
Waar moet je aan denken?
Allemaal leuk en aardig, maar wat kun je hier van leren als je nog niet bekend of beroemd bent? Allereerst is het belangrijk dat je uiteraard een goed product hebt. Dat wil zeggen, je maakt muziek als band of als gitarist en hebt dus iets te bieden. Maar dat spreekt voor zich. Hoe presenteer je je op het podium of voor een publiek? Stel jezelf de vraag of mensen je zouden herkennen als je door het publiek loopt. Als het antwoord hierop negatief is, dan wil je waarschijnlijk wat aan je kleding en uitstraling veranderen. Zorg dat je er uitziet als een artiest. Een goed voorbeeld is wellicht de transformatie die mensen bij Idols of de X-Factor doormaken. Hoe staat de show? Vraag vrienden, familie of bekenden om hun terugkoppeling te geven over de show. Wat spreekt hen aan en wat zou beter kunnen. Maak zelf video-opnames van je optredens en kijk deze terug. Vraag een choreograaf om een keer een optreden bij te wonen zodat je je show en live performance kunt verbeteren. Als je product (de muziek en de show) goed is en staat als een huis, dan is het belangrijk om aan je ‘off stage’ marketing te werken. Heb je een professionele website met professionele teksten en foto’s? Bekijk de websites van bekende artiesten. Hoe presenteren die artiesten zich en met welke teksten, foto’s en filmpjes. Lieg absoluut niet, maar zorg wel dat elke nieuwe bezoeker van je website denkt dat het om een professionele artiest gaat. Als je geen professionele foto’s hebt, dan kun je die laten maken. Zet het desnoods in scene, voor de foto. Heb je een management? Vraag een vriend(in) of neem zelf voor het management een dubbelrol aan met een andere naam. Ik sprak vorig jaar een bekende Engelse dichtster. Als ze de telefoon opnam voor boekingen en informatie dan nam ze met een andere naam op om zo het idee te geven dat ze een eigen management had. Briljant! Zorg voor flyers, kaarten, visitekaartjes, een spandoek en andere promotionele artikelen die je kunt inzetten tijdens een optreden. Moedig mensen na afloop van het optreden aan om berichten achter te laten op je gastenboek. Nodig de pers uit of lokale krantjes zodat je publiciteit genereert. Zorg dat je social media inzet, zoals Hyves, Facebook, Twitter, Youtube, etc. Alles wat je doet en communiceert moet uitstralen wie je bent en wat je wilt zijn.
Als muzikant wellicht teleurstellend, maar het is zelden de muziek die iemand groot maakt. Tenzij je er met kop en schouders bovenuit steekt natuurlijk. Als je een geniaal artiest bent dan kom je er wel. Maar besef dat de juiste marketing zelfs matige of gemiddelde artiesten groot kan maken! Bekijk hoe je helden en hoe bekende bands het aanpakken, leer daar van en pas het zelf toe. En geniet van het resultaat!
Gerelateerde Artikelen: